Som vi har skrevet tidligere her på bloggen, ble den alminnelige aldersgrensa i offentlig sektor økt fra 70 til 72 år. Det betyr at du fra i år kan fortsette å jobbe etter at du har fylt 70 år uten å måtte be arbeidsgiveren din om lov. Offentlig og privat sektor har fra nå av den samme aldersgrensa.
Hva betyr noen år med ekstra pensjonsopptjening?
Pensjonssystemet er slik at jo lenger du jobber og venter med å ta ut pensjon, jo mer får du i livsvarig alderspensjon den dagen du tar den ut.
Her er et eksempel på en person født i 1970, med omtrent 830 000 kroner i årslønn.
For å gjøre det enklere å sammenligne talla, sier vi at personen tar ut pensjon og slutter å jobbe samtidig. Under ser du eksempler fra pensjonskalkulatoren vår når personen er 67, 70 og 72 år.
Du får pensjonsopptjening så lenge du jobber, helt fram til du fyller 75 år. Vi har derfor tatt med et eksempel på hvor du kan få da. Talla her (og i pensjonskalkulatoren vår) inkluderer alderspensjon fra folketrygda (Nav).
Slutte å jobbe og ta ut pensjon ved 67 år
Personen i eksemplet får 485 700 kroner i livsvarig pensjon hvert år om hen slutter og tar ut ved 67. Legg merke til tipset i snakkebobla om 33 000 kr mer i pensjon om hen venter med å ta ut pensjon til 68 år.

Slutte å jobbe og ta ut pensjon ved 70 år
Hvis personen fortsetter å jobbe og venter med å ta ut pensjon til hen blir 70 år, ser vi at årlig utbetaling øker til 617 400 kroner. Pensjon øker altså med 131 700 på tre år. Du ser alltid hvor mye mer du kan få ved vente ett år i tipset til høyre.

Slutte å jobbe og ta ut pensjon ved 72 år
Personen får 687 700 kroner ved å fortsette å jobbe og vente med å ta ut pensjon til hen fyller 72 år. Forskjellen mellom 70 og 72 år gir 70 300 kroner mer i livsvarig pensjon livet ut. Fra 67 til 72 år er forskjellen hele 202 000 kroner i årlig pensjon.

Jobbe til 72 og ta ut pensjon ved 72
Slutte å jobbe og ta ut pensjon ved 75
Selv om aldersgrensa er 72 år, er pensjonsregelverket sånn at alle får pensjonsopptjening fra jobb helt til de fyller 75 år. Økninga ved å jobbe og vente med å ta ut pensjon til hen blir 75 år, betyr 117 900 kroner mer i pensjon livet ut. Økninga fra 67 til 75 år er på hele 319 900 kroner i årlig pensjon.

Slik sjekker du pensjonen din
Det er flott med regneeksempler, men det er best å se talla som betyr noe for deg. De finner du ved å logge inn på spk.no og bruke pensjonskalkulatoren vår: https://www.spk.no/min-side/medlem/pensjon/pensjonskalkulator/
Du kan jobbe og ta ut pensjon samtidig
I våre regneeksempler har vi tatt utgangspunkt i at personen tar ut pensjon og slutter å jobbe samtidig. Det trenger ikke du. Du kan kombinere jobb og pensjon som du vil fra du fyller 62 år.
Det er fritt fram å jobbe så mye du vil, samtidig som du tar ut full pensjon. Pensjonen blir ikke redusert om du jobber samtidig. Bruk pensjonskalkulatoren for å se hva slags muligheter du har, og hva det betyr for deg i kroner og øre.
Hva lønner seg? Det har vi forsøkt å gi deg svar på her: Når er det smartest å ta ut pensjon og hva lønner seg?
NB: Endringa i aldersgrensa gjelder ikke hvis du har en jobb med særaldersgrenser.


Kommentarer
13 kommentarer til “Hva betyr det for meg at aldersgrensa i staten er endra til 72 år?”
Hva om jeg jobber som eksamensvakt på UIT mai, juni, nov, des ca 100 t tils pr år. Blir trukket skatt. Jeg får vel da mere opptjening i folketrygden? Har jobbet på UIT i mange år. Fyllte 73 år i nov 2025.
Dette er spørsmål du må ta med UIT. Hvis det er pensjonistlønn, er det egne regler som gjelder og arbeidsgiveren din kan fortelle deg om hva som gjelder da. Blir du lønnet på en annen måte, må du også snakke med arbeidsgiveren om hva som gjelder.
Enig i at endringene i pensjonsordning kun gjelder for de som er født etter 1962. For oss som er født før 1963, ser jeg ingen endringer, selv om aldersgrensa er hevet til 1972. Hvorfor?
Dere forutsetter i svarene at man er i stand til å jobbe etter fylte 67 eller 72 år. Hvor mange % gjelder egentlig det? Hvordan vi pensjonene påvirkes om man ikke er i stand til å jobbe mer? Staten innfører nok de nye ordningene for at de (ikke vi) skal sitte igjen med mer. Denne presentasjonen virker mer som en markedsføringskampanje for den nye ordninga, som over tid gjør at man får mindre igjen som pensjonist, særlig for oss som avslutta tida fram til 67 år med uføretrygd.
Jeg er født i 1954, og har jobbet i det offentlige som lærer i 20 år. Ellers jobbet i det private. Sluttet min lærergjerning ved fylte 69 år og to mnd. fordi pensjonen da var på maksimal utbetaling. Alternativet videre er å jobbe i det private, eller å f.eks starte et enkeltpersonsforetak, og da kan man jobbe videre uten at det går utover pensjonsutbetalingen. Dette er min forståelse av systemet.
På den gamle pensjonsordningen, for de født i 1962 eller før, stemmer det at inntekt fra privat sektor ikke påvirker utbetalingene av pensjon. Inntekt fra offentlig sektor vil påvirke utbetalingene.
På den nye ordningen, for de født i 1963 eller etter, vil ikke utbetalingene av pensjonene bli påvirket av inntekt i det hele tatt – uansett om den kommer fra privat eller offentlig sektor.
Jobbet til fylte 70 år og mistet halve tjenestepensjonen min. Politikerne oppfordret til å stå lengst mulig i jobb for det skulle lønne seg. De glemte å fortsette at man da ble fratatt deler av tjenestepensjonen og SPK fortalte heller ikke noe om dette😡
Det kalles samordning, og er når pensjonen fra folketrygden og offentlig tjenestepensjon skal justeres slik at pensjonsutbetalingen blir et visst nivå (ofte opp mot 66 prosent). Hvis folketrygden alene dekker prosenten, blir offentlig tjenestpensjon justert ned. Den gjelder kun for de født i 1962 eller før. Her har vi en side på spk.no som viser fra når man kan forvente at tjenestepensjonen blir redusert: https://www.spk.no/alderspensjon/fodt-1962-eller-for/jobbe-etter-67-for-deg-fodt-1962-eller-for/
Fra du fyller 67 år har du ikke mulighet for å bli sykemeldt mer enn 3 måneder. Er dette også endret nå og gjelder ordinær sykemelding til 72? Det er jo større sannsynlighet for at eldre mennesker får alvorlige diagnoser som igjen krever lengre behandlinger.
Det er per nå ikke kommet endringer i lovverket fra Stortinget.
Hvis du er født i 1954 og jobber til du er 72 år i staten vil du sannsynligvis tape mesteparten av statspensjonen. Dette kalles samordningsfella og er oppfunnet av Jens Stoltenberg. Svindel og tyveri av pensjon til offentlig ansatte. Stoltenberg er anmeldt for dette.
Vi hører stadig at det er viktig at seniorene blir værende i jobben, men kan man forvente at det blir endringer for rettigheter til sykepenger (endret/øket aldergrense for utbetaling) som følger de nye aldersgrensene? Hvis ikke vil vi ikke være likeverdige arbeidstakere når vi fyller 67.
Det er per nå ingen endringer i lovverket vedtatt av Stortinget.