«Har dere rett info på meg?»

Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å sende korrekte lønns- og stillingsdata til oss. Men hva gjør du hvis du ser at noe mangler? Foto: iStock

For de aller fleste er medlemskapet i Statens pensjonskasse noe de ikke tenker over til daglig. Alt går jo automatisk. Men hva skjer om det viser seg at vi mangler informasjon om dine arbeidsforhold? Kan det fikses, eller er informasjonen tapt for alltid?

Her forleden tok en kvinne kontakt med oss. Hun var i gang med å planlegge når hun skulle pensjonere seg. Hun tok kontakt for å høre om hun hadde pensjonsopptjening hos oss.

Fra rundt midten av 1990-tallet til starten av 2000-tallet jobbet hun deltid i flere departementer. Hun trodde dette innebar at hun hadde opptjening i Statens pensjonskasse. Men det viste seg at vi ikke hadde noe registrert på henne.

– Er det mulig å korrigere feilen, lurte hun på.

Svaret er Ja.

Arbeidsgivers ansvar å rapportere

Rett skal være rett. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å sende korrekte lønns- og stillingsdata til oss. Det er ikke noe du som arbeidstaker skal gjøre selv. Vi skal motta all informasjon vi trenger om deg og ditt arbeidsforhold, som blant annet stillingsprosent, lønn, tidsperiode og så videre.

Dette går de fleste tilfeller automatisk. Men ingen er ufeilbarlige. Noen ganger kan det være at vi ikke mottar informasjonen vi trenger, eller at vi mottar uriktig informasjon.

Da har vi ikke alle dataene vi trenger for å se om du var medlem av oss, og hvilke pensjonsrettigheter du har.

Hvordan oppdager du det, da?

Oversikt over dine arbeidsforhold

Du kan se hvilke arbeidsforhold vi har registrert på deg. Det gjør du enkelt ved å logge inn på Min side på spk.no.

På Min side ser du hvilke stillingsforhold som er rapportert inn av arbeidsgiver. Blant annet kan du se siste registrerte stilling, stillingsstørrelse, når du startet og sluttet, total opptjeningstid og så videre.

Gå over for å se om vi har riktig informasjon.

I de fleste tilfeller ordner saken seg, og vi får alt vi trenger for å beregne rett alderspensjon.

Hva skal jeg gjøre hvis noe mangler?

Først bør du sjekke om arbeidsplassen din var tilknyttet Statens pensjonskasse. Jobbet du i kommunen, eller i et helseforetak hadde du i de fleste tilfeller andre pensjonsordninger. Men var du lærer, var du hos oss. Sjekk alltid dette først!

Ved manglende eller feilaktige innrapporteringer bør du kontakte den aktuelle arbeidsgiveren du hadde, og be om at korrekte data blir innrapportert til oss. I de fleste tilfeller ordner saken seg her, og vi får alt vi trenger for å beregne rett alderspensjon.

Dersom arbeidsgiver ikke kan sende oss informasjonen på vanlig måte, kan du selv sende kopi av dokumentasjon på stillingsforholdet til Statens pensjonskasse.

Dokumentasjon kan eksempelvis være lønnsslipper, arbeidskontrakter eller attester fra arbeidsforholdet. Den må inneholde informasjon om hvilket tidsrom det gjelder, stillingsstørrelse og lønn.

I lys av denne dokumentasjonen vil vi vurdere om arbeidshistorikken må korrigeres.

Ting ordner seg som regel

Vi hadde som sagt ingenting registrert på henne i den perioden, og arbeidsgiver hadde ikke noe de kunne sende oss. Heldigvis var hun av det slaget som alltid har orden på papirene. Det viste seg at hun hadde attester og lønnsslipper fra alle arbeidsforhold.

Del dette:

Håvard Christensen er kundekonsulent på kundesenteret i Statens pensjonskasse. Sammen med sine kollegaer svarer han hvert år på over 120 000 telefoner og 30 000 skriftlige henvendelser fra medlemmer og arbeidsgivere.

3 thoughts on “«Har dere rett info på meg?»

  1. Jeg har nå tjenestepensjon i KLP, kun 20 års opptjening. Var ansatt på tidlig 70-tall i Posten, og også andre offentlige arbeidsplasser, i kortere og lengre tidsrom. Har sluttattester, har tidligere vært i kontakt med SPK, dette regnes visstnok ikke som dokumentasjon. Har masse gulnede lønnslipper fra disse år i en pappeske i boden. Utrolig at man skal gå igjennom alt dette, systematisere, skanne, få det i en mappe, og så dobbelsjekke om alt er der, før dette sendes. Og hvem som samler på lønnslipper 40 år tilbake? Hvorfor kan ikke SPK ta kontakt med NAV, ligningskontor, og få all dokumentasjon som trengs? Og er det foreldelsesfrist på pensjonsrettigheter? Jeg er stygt redd for at mine pensjonsrettigheter fra mine yngre år er tapt for alltid i SPK.

    1. Første bud er å ta kontakt med tidligere arbeidsgivere. De skal ha all informasjon (hvilket tidsrom det gjelder, stillingsstørrelse og lønn) som trengs, og få til å sende den til oss. Var arbeidsforholdet innenfor minstegrensen for perioden det gjald, vil vi vurdere om arbeidshistorikken bør endres.

      Det er ikke sikkert at NAV eller andre myndigheter sitter på all informasjon vi trenger for å beregne ytelser.

  2. Hei, noe av det samme gjelder meg: Jeg jobbet i Oslo Kommune, Ungdomskontoret fra 1971-77. har vært i kontakt med Oslo Kommune, som varer at de ikke har noe dokumentasjon fra den tiden, og følgelig…?

    Jeg hadde 100% stilling i en periode, har dokumentasjon på dette.

    mvh

    Lise stensby

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.